COVER

KATA ALUAN

Monday, October 29, 2012

PERINGKAT DALAM UPSR


MODUL BAHASA MELAYU UPSR


PENGENALAN

            Modul ini mengandungi soalan-soalan bagi kertas Bahasa Melayu Pemahaman dan Bahasa Melayu Penulisan. Soalan-soalan pemahaman merangkumi seluruh topik sistem bahasa. Penerangan dan nota ringkas tentang topik-topik sistem bahasa disertakan. Setiap topik disertakan soalan-soalan sebagai latihan kepada murid-murid.

Bagi soalan pemahaman petikan pula, diserta petikan-petikan yang meliputi pelbagai bentuk teks prosa dan bukan prosa dengan diikuti oleh lima soalan pemahaman. Bagi soalan penulisan pula, ketiga-tiga bahagian iaitu bahagian A, B dan C disediakan. Setiap soalan latihan yang dipilih adalah berdasarkan kurikulum Bahasa Melayu Kementerian Pelajaran Malaysia.


OBJEKTIF MODUL

  1. Sebagai bahan sokongan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.

  1. Sebagai pemangkin untuk meningkatkan daya ingatan murid terhadap apa yang dipelajari.

  1. Bahan yang terarah mengikut topik-topik kemahiran sistem bahasa supaya murid-murid berpengetahuan tentang sistem bahasa Bahasa Melayu.

  1. Membantu menguasai kemahiran menjawab soalan pemahaman dan sistem bahasa. 

  1. Menguasai teknik penulisan dengan berkesan.

  1. Murid dapat menulis pelbagai jenis penulisan kreatif dan bukan kreatif.

  1. Guru boleh mendapatkan gambaran tentang prestasi murid selepas sesi pembelajaran dan membaiki kelemahan tersebut dengan segera.

  1. Membantu mencapai kecemerlangan dalam Bahasa Melayu pemahaman dan penulisan.


RASIONAL

Daripada penyelidikan yang dijalankan, masalah-masalah yang dikenal pasti dalam pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu adalah seperti berikut;

1.    Murid tidak memahami sistem bahasa Bahasa Melayu.

2.    Murid tidak mengetahui teknik-teknik menjawab soalan tatabahasa dan pemahaman teks.

3.    Murid tidak menguasai kosa kata lama atau baharu Bahasa Melayu.

4.    Murid tidak berupaya membuat sendiri latihan Bahasa Melayu.

5.    Murid kurang terdedah kepada contoh-contoh penulisan.

6.    Murid tidak mengingati format-format penulisan.

7.    Murid kurang berminat membuat latihan penulisan berformat.

8.    Murid tidak mengetahui teknik menjawab soalan penulisan.

Modul ini diharap dapat membantu murid-murid untuk mencapai markah yang lebih baik dan menguasai sistem bahasa serta kemahiran-kemahiran penulisan dalam tempoh yang ditetapkan.


SASARAN

Modul ini disasarkan kepada semua murid tahap dua secara amnnya dan secara khusus kepada calon-calon UPSR seluruh Kelantan.


TEMPOH PERLAKSANAAN

Modul ini dicadang untuk digunakan sepanjang tahun iaitu bermula dari awal tahun hinggalah menjelang UPSR.

No comments:

Post a Comment